موتور شویی خودرو

موتور در خودرو نقش بسیار مهمی دارد و عملکرد صحیح آن موجب کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و طول عمر قطعات قطعات می‌شود. بسیاری از افراد توجهی به تمیزی فضای زیر کاپوت خودرو ندارند و نمی‌دانند که تجمع چربی‌ها و جرم پیرامون موتور باعث عدم دفع نامناسب حرارت و بالا رفتن استهلاک اتومبیل می‌شود. موتور شویی یکی از روش‌های صحیح نگهداری از خودرو است که موجب بهبود بازدهی سیستم می‌گردد. اما این اقدام اصول خاص خود را دارد و در صورت بکارگیری یک روش نامناسب شاهد خسارت‌های زیادی به خودرو خواهیم بود. بسیاری از قطعات در موتور هنگام برخورد مستقیم با آب دچار آسیب شده و ممکن است به کلی دچار معضل شوند و دیگر عملکرد سابق را نداشته باشند.
موتور شویی علاوه بر پیدا کردن و تشخیص مشکلات خودرو یک روش موثر برای جذب مشتری هنگام فروش موتور نیز می‌باشد. این اقدام می‌تواند مزایا و معایبی در پی داشته باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مزایای موتور شویی

معمولا موتورهای خودرو روغن و گریس را به خود جذب می‌کنند اما با موتورشویی می‌توان این معضل را برطرف نمود. مراجعه به افراد کار بلد و حرفه‌ای در این زمینه تاثیر مطلوبی در عملکرد خودرو خواهد داشت.

افزایش طول عمر موتور

همانطور که می‌دانید تمیز نگهداشتن هر قطعه‌ای باعث افزایش طول عمر آن می‌شود و موتور خودرو از این قاعده مستثنا نیست. موتور شویی از ایجاد زنگ زدگی و مسدود شدن اتصالات جلوگیری می‌کند و در نهایت موجب افزایش طول عمر موتور خواهد شد.

کشف نشتی ها با موتور شویی

تجمع پیش از حد گرد و غبار و چربی روی لوله‌ها و اتصالات موجب خوردگی قسمت‌های پلاستیکی و حتی فلزی خواهد شد. این نشتی‌ها به دلیل قرار گرفتن در زیر آلودگی‌ها از دید شما مخفی می‌شوند، بنابراین با موتور شویی می‌توانید از این معضلات با خبر شوید و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

خطر آتش سوزی

آلودگی‌هایی که در موتور خودرو رسوب می‌کنند، معمولا حاوی روغن و گریس می‌باشند. این رسوبات قابلیت اشتعال زایی دارند و هنگام افزایش دما ممکن است، شعله ور شوند. از آنجایی که آتش سوزی موتور می‌تواند یک اتفاق ترسناک برای سرنشنیان باشد، تصادف یا بروز مشکلاتی به دلیل عدم تسلط راننده از معضلات خطرناک این رویداد است. تمیز کردن موتور خودرو و از بین بردن جرم‌ها احتمال وقوع آتش سوزی را به شدت کاهش می‌دهد.

افزایش هوای ورودی

برای ورود هوا به موتور خودرو به منظور احتراق سه قسمت از اهمیت بالایی برخودارند. فیلتر هوا، دریچه گاز و سنسور جریان جرمی سیستم ورودی هوا را تشکیل می‌دهند. موتور شویی موجب انتقال هوای تمیز به زیر کاپوت توسط فیلتر هوا می‌گردد.

بهبود ظاهر خودرو و سهولت در تعمیر

یکی دیگر از مزایای شستشوی موتور خودرو بهبود ظاهر آن است. با موتور شویی می‌توان ارزش خودرو را برای فروش مجدد افزایش داد. این اقدام نشانه نگهداری و محافظت صحیح از خودرو است. افراد زیادی هستند که مراقبت‌ها و تعمیرات جزئی خودرویشان را انجام می‌دهند، تمیز بودن فضای زیر کاپوت باعث ایجاد محیطی مطلوب برای انجام اینگونه اقدامات می‌باشد.

موتور شویی یک امر زیان بار!

کابل، کوبل احتراق و شاخه جرقه زنی اجزایی هستند که به آب و رطوبت حساس می‌باشند و در صورت قرار گرفتن در معرض آب ممکن است دچار آسیب شده و طول عمر کوتاه تری داشته باشند.
از دیگر قسمت‌های فضای زیر کاپوت که در تماس با آب دچار معضل می‌شوند، اجزای الکتریکی هستند که اگر پس از شستشو به خوبی تمیز و خشک نشوند، آسیب‌های زیادی خواهند دید.
شستشوی غیر اصولی و استفاده از مواد اولیه و روش‌های نادرست می‌تواند مشکلاتی مانند دیر روشن شدن موتور، خفه کردن موتور و ریپ زدن را به دنبال داشته باشد.
استفاده غلط از بخار فشار بالا نیز موجب قطع شدن اتصال شبکه داکت‌ها می‌شود، در این صورت آب به موتور می‌رسد و بر عملکرد آن تاثیری منفی می‌گذارد.

مراحل موتور شویی

  1. در ابتدا باید ماشین را گرم نمایید به این صورت که به مدت یک دقیقه آن را روشن کنید و بگذارید درجا کار کند.
  2. انتخاب یک مکان مناسب برای موتور شویی یکی از اقدامات مهمی است که باید حتما رعایت شود. فرآیند موتور شویی موجب کنده شدن لایه‌های جرم و چربی می‌شود و قرار گرفتن در یک محیط درست از پخش شدن این چربی‌ها جلوگیری می‌نماید.
  3. در مرحله سوم کابل‌های باطری را جدا نمایید، اول کابل قطب منفی و سپس کابل قطب مثبت را جدا کنید.
  4. پوشاندن قسمت‌های برقی یکی دیگر از اقدامات مهم موتور شویی است که می‌توانید برای این کار از پلاستیک استفاده کنید. اگر مدل خودرو شما قدیمی است، فویل آلومینیومی یا پلاستیکی برای قسمت‌های ورودی هوا و کاربراتور بکار بگیرید.
  5. در این مرحله با استفاده از یک برس یا فرچه پلاستیکی سطح روی موتور را از جرم و آلودگی‌ها پاک نمایید.
  6. در مرحله ششم مقداری از مایع مخصوص شستشو را (حدودا دو لیوان کوچک) با چهار لیتر آب مخلوط کرده و سپس با برس تمامی سطوح را آغشته کنید.
  7. پس از خیس شدن تمامی نقاط با استفاده از یک شلنگ که آب را با فشار بالا عبور می‌دهد موتور را کاملا بشویید، در نهایت با دستمال یا حوله مایکرو فایبر موتور را خشک نمایید.
  8. در مرحله آخر پوشش‌های پلاستیکی را روی قطعات بردارید و صبر کنید، تمامی قطعات داخل محفظه موتور کامل خشک شوند، همچنین کابل‌هایی که جدا کرده بودید را مجدد وصل نمایید.

بهترین زمان موتور شویی

موتور شویی خودرو عملکردی مرتبط با میزان آلودگی در هوا است، در کلان شهرهایی مانند تهران مدت زمان سه الی شش ماه یک بار زمان مناسبی برای شستشوی خودرو می‌باشد. توجه داشته باشید خودروهای پر قدرت که پیشرانه آنها بالای ۳۰۰۰ سی سی است، مدت زمان کوتاه تری برای موتورشویی نیاز دارند.
فصول گرم سال بهترین زمان برای شستشوی موتور هستند، چراکه این امر بسیار اهمیت دارد که سعی کنیم، دمای فضای پیشرانه خودرو را تا حد امکان در فصل تابستان کاهش دهیم.

موتور شویی نانو چیست؟

یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌های شستشو، موتورشویی نانو است که کمترین آسیب را به موتور وارد خواهد کرد. این روش سازگاری بالایی با قطعات موتور دارد و تمامی سطوح را به خوبی از آلودگی‌ها تمیز می‌کند. موتورشویی نانو با مواد شوینده مخصوص بدون دخالت دست انسان و در محیط کارواش انجام می‌گیرد. مواد موتور شویی نانو هیچگونه خوردگی و آسیبی برای اجزای موتور ایجاد نخواهد کرد و با حل کردن رسوب‌های چربی و گرد و غبار تمامی آلودگی‌ها را از بین می‌برد.
یکی دیگر از روش‌های شستشوی موتور خودرو با بخار است، در این روش ممکن است، رطوبت ایجاد شده به قطعات الکترونیکی و برقی آسیب وارد کند، به همین دلیل موتور شویی نانو بهترین روش شستشو است، زیرا هیچگونه معضلی برای موتور و خودرو نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.