نکات مهم در رانندگی های طولانی

مسافرت کردن با خودرو شخصی یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای گذراندن تعطیلات می‌باشد. اما یکی از معضلاتی که ممکن است، مسافرت با ماشین شخصی به همراه داشته باشد، خسته شدن راننده و نداشتن تجهیزات مورد نیاز برای سرنشینان است. چک کردن سلامت خودرو نیز نکته‌ای بسیار مهم می‌باشد چراکه نقص فنی ماشین می‌تواند، عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.
آسیب‌های ناشی از حوادث جاده‌ای جزو ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در ایران است. بر اساس آمار هر ساله افراد زیادی در تصادف‌ها جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار آسیب‌های طولانی مدت می‌شوند. در ادامه این مقاله به نکات مهم در رانندگی و مسافرت های طولانی خواهیم پرداخت.

معاینه فنی خودرو قبل از حرکت

یکی از مهم ترین نکات برای رانندگی های طولانی مدت، معاینه فنی خودرو و چک کردن آن می‌باشد. با انجام اقداماتی در این زمینه علاوه بر کاهش تصادفات سرنشینان نیز در امان می‌مانند. همچنین اطمینان از آمادگی خودرو به منظور طی کردن مسافت طولانی می‌تواند، سفری لذت بخش‌تر برای شما به ارمغان بیاورد.

  • خودرویتان را یک هفته قبل از شروع به سفر به مکانیکی مطمئن بسپارید تا در صورت روئیت مشکل در عملکرد ماشین، زمان کافی برای تعمیر را داشته باشید.
  • از مکانیک درخواست کنید، تمام قسمت‌های خودرو مانند برف پاک کن، سیستم انتقال قدرت، رادیاتور، تهویه، سیستم ترمز و… را چک نماید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کند.
  • چک کردن لاستیک‌ها نیز جز مهمترین اقدامات قبل از سفر می‌باشد. تنظیم باد تایرها، بالانس بودن چرخ‌ها و عدم استفاده از لاستیک فرسوده جزو نکات ضروری برای بررسی پیش از حرکت است.
  • سلامتی چراغ‌های خودرو نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نیم سوز نبودن لامپ‌های چراغ جلو و عقب، تمیز بودن شیشه چراغ و عملکرد سایر قطعات سیستم روشنایی مانند مه شکن، راهنما گلگیر و… باعث افزایش کیفیت رانندگی خواهند شد.
  • پر کردن باک بنزین از اقدامات با اهمیت قبل از شروع به سفر است. توصیه می‌شود روز قبل از حرکت باک ماشین را پر کنید تا مجبور به ماندن در صف‌های طولانی پمپ بنزین نباشید.
  • تعویض روغن موتور، فیلتر هوا و باتری خودرو در هنگام لزوم موجب افزایش راندمان خودرو و در نتیجه بهبود رانندگی خواهد شد.
  • سوییچ خودرو را حتما چک کنید و از سلامتی آن اطمینان حاصل نمایید، همچنین بهتر است، سوییچ یدک نیز به همراه داشته باشید.
  • سیستم ضد سرقت خودرو نیز باید چک شود. شاید هنگام مسافرت به پارکینگ دسترسی نداشته باشید، پس حتما از سلامت قطعات ضد سرقت مانند دزدگیر و قفل فرمان مطمئن شوید.

در زمان رانندگی چه عملکردی داشته باشیم؟

خواب کافی یکی از نکات مهم در رانندگی های طولانی است. همانطور که می‌دانید خواب آلودگی از دلایل اصلی تصادف می‌باشد. در صورتی که احساس کردید، نیاز به استراحت و خوابیدن دارید، گوشه جاده توقف کنید و استراحت کنید.
عجله کردن در زمان رانندگی اقدامی اشتباه و خطرناک است. رعایت نکردن قوانین و سبقت‌های غیر مجاز به دلیل خستگی و بی حوصلگی می‌تواند، عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
پس از هر ۲ الی ۳ ساعت رانندگی از خودرو پیاده شوید، قدم بزنید از نوشیدنی و خوراکی‌های سبک استفاده کنید و سپس به رانندگی ادامه دهید.
حرکت بین خطوط و رعایت سرعت مجاز جزو نکات مهمی است که تمامی رانندگان باید آن را رعایت کنند. با این عملکرد از ایجاد ترافیک جلوگیری خواهد شد و رانندگی نظم بیشتری دارد.
استفاده از شانه‌های خاکی برای مواقع ضروری و خودروهای امداد، پلیس و آمبولانس است. وارد نشدن شما به این شانه‌ها از ایجاد مشکل برای سایرین جلوگیری خواهد کرد.
حفظ فاصله با خودروی جلویی به اندازه یک ماشین از دیگر نکات مهم هنگام رانندگی در جاده است. با رعایت این نکته احتمال برخورد نیز کاهش می‌یابد.
قوانین راهنمایی و رانندگی به منظور حفظ جان شما وضع شده‌اند و مطابق با شرایط جاده می‌باشند. با رعایت آنها از آسیب‌هایی که می‌توانند خودرو و سرنشینان را تهدید کنند، جلوگیری نمایید.
حدالامکان از رانندگی در شب خودداری کنید و در صورتی که مجبور به این کار هستید از مسیرهای شناخته شده با امکانات، روشنایی و آسفالت خوب استفاده کنید.
از قرار دادن خودرو در نقاط خلوت خودداری کنید و مدارکتان را همیشه به همراه داشته باشید.
استفاده از تلفن همراه در جاده خلاف قوانین است و اقدامی خطرناک می‌باشد، به این منظور حتما توقف کنید و پس از به پایان رسیدن مکالمه شروع به ادامه رانندگی نمایید.
در صورتی که جاده به دلیل بارش برف و باران لغزنده است، حتما از سرعت خود بکاهید و از چراغ مه شکن با نور زرد استفاده کنید.
هنگام رانندگی در مناطق کوهستانی و روستایی مراقب حیوانات باشید تا ناخواسته با آنها تصادف نکنید.
گوش کردن به موزیک، جویدن آدامس و استشمام رایحه‌ای دلپذیر موجب افزایش هوشیاری شما خواهد شد.
صندلی خودرویتان را در شرایطی ایده آل قرار دهید و سعی کنید صاف بنشینید.

۸ نکات مهم برای راننده و سرنشین

پس از انجام معاینه فنی خودرو و برطرف نمودن نقص‌ها نکات مهم دیگری هستند که علاوه بر راننده سرنشین نیز باید آنها را رعایت نماید. با انجام این اقدامات علاوه بر سفری راحت، ایمنی خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  • جمع کردن وسایل و قرار دادن آنها داخل خودرو را به ساعات آخر قبل از حرکت موکول نکنید، این اقدام موجب فراموش کردن وسایل مهم و جایگذاری نامناسب آنها داخل خودرو خواهد شد. توجه داشته باشید، وسایل سنگین را در قسمت جلوی صندوق عقب بگذارید.
  • ترمزهای ناگهانی به تنهایی خطرناک هستند، حال اگر وسایل غیر ضروری داخل کابین داشته باشید، می‌توانند موجب آسیب رسیدن به سرنشنین‌های خودرو شوند. برای نگهداری وسایلتان از داشبورد و کنسول استفاده کنید.
  • شماره تماس مراکزی مانند امداد خودرو، پلیس راه، اطلاع از وضعیت جاده و آب هوا را حتما در تلفن همراهتان ذخیره داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از آنها کمک بگیرید.
  • بکارگیری اپلیکیشن‌های مسیریاب می‌تواند به شما کمک کند تا منطقه‌های پر ترافیک را شناسایی کنید و از راه‌های خلوت و کوتاه‌تر استفاده نمایید.
  • داشتن خواب کافی مهمترین نکته برای راننده است، سعی کنید قبل از حرکت خواب کافی داشته باشید و با هوشیاری کامل بدون خواب آلودگی شروع به مسافرت نمایید.
  • به همراه داشتن وسایلی مانند جعبه کمک‌های اولیه، پتو، خوراکی، زنجیر چرخ، کپسول آتش نشانی، جعبه ابزار، چراغ قوه، مثلث خطر، بطری آب برای رادیاتور، لامپ اضافه برای چراغ عقب، طناب، آفتابگیر، چاقو، مدارک شناسایی، کیسه خواب، چادر مسافرتی، زیر انداز، کمپرسور باد، جارو شارژی فندکی، آفتابگیر، سیم بکسل، یخچال گرم و سرد، اسپری پنچرگیری، کیسه زباله، پشت گردنی و بالشتک طبی جزو نکات مهم در رانندگی های طولانی مسافرت می‌باشد.
  • چک کردن وضعیت آب و هوا و جاده از اهمیت بالایی برخوردار است. تماس با شماره‌های ۱۴۱ و ۱۴۳ شما را از وضعیت آب و هوایی و مسدود بودن جاده‌ها مطلع می‌سازد.
  • اگه فرزند کوچک دارید از صندلی ماشین مخصوص استفاده کنید و یا حتما کمربند ایمنی فرزندتان را ببندید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.