همه چیز درباره هدلایت
هدلایت-چیست

همه چیز درباره هدلایت

در این مقاله قصد داریم به تفصیل به توضیح درباره هدلایت بپردازیم و نحوه ی عملکرد و استفاده ی بهینه ی آن را شرح دهیم.آیا همه چیز درباره هدلایت را می دانید؟

حتما برای شما نیز پیش آمده که در حال رانندگی در شب و جاده های طولانی و فاقد نور پردازی با مشکل مواجه شده اید.دید نا کافی همواره یکی از بزرگ ترین چالش ها و دغدغه های رانندگی در نور کم بوده است.اما همان گونه که زمان و دنیا از حرکت باز نمی ایستند،علم نیز همواره در حال پیشرفت و تکامل است.علم به عنوان قوی ترین سلاح بشر برای مواجهه با ناخوشایندی ها و سختی ها،همواره در کنار ما بوده است.با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی کامل و جامع سیستم هدلایت بپردازیم.در ابتدا با توضیح نحوه ی عملکرد شروع میکنیم،سپس به بررسی تاریخچه هدلایت میپردازیم و در ادامه موارد استفاده و مزایا و معایب آن را بیان خواهیم کرد.

نحوه ی عملکرد هدلایت

دیود منیر یا تولید کننده ی نور LED یک منبع نور نیمه رساناست که در صورت عبور جریان الکتریکی از خود نور ساطع می کند.بگذارید این مطلب را به سادگی برای شما توضیح دهم و از پرداختن به فیزیک اتمی خود داری کنم.تمامی اجسام از نظر رسانایی الکتریکی به دسته تقسیم می شوند: ۱-رسانا ۲-نیمه رسانا ۳-نارسانا.اجسام رسانا به دلیل داشتن الکترون های آزاد در مدار های خارجی خود قادر به عبور دادن جریان هستد.اجسام نارسانا نیز به دلیل نداشتن الکترون های آزاد در مدار های خارجی خود توانایی عبور دادن جریان را ندارند.اجسام نیمه رسانا در مدار خارجی خود الکترون دارند اما این الکترون ها به راحتی قابل جدا شدن نیستند.

وقتی جریان را از یک نیمه رسانا عبور میدهیم الکترون ها را با انرژی مجبور به ترک مدار خود و پیوستن به مدار اتم جانبی میکنیم.وقتی این الکترون ها در مدار اتم های مجاور فرود می آیند انرژی دریافتی خود را به شکل نور تخلیه میکنند و به این روش است که نور در لامپ های LED  تولید می شود.به این فرایند در اصطلاح علمی  ELECTROLUMINESCENCE یا الکترولومینانس میگویند.رنگ نور حاصل از این فرایند مستقیما به میزان انرژی لازم برای جدا کردن الکترون های مدار اخر از اتم های نیمه رسانا بستگی دارد.

 

(همه چیز درباره هدلایت) فرایند الکترولومینانس

فرایند الکترولومینانس در سال ۱۹۰۷ توسط محقق انگلیسی به نام HENRY JOSEPH ROUND  کشف شد و سپس در سال ۱۹۲۷ مخترع روسی به نام OLEG LOSEV برای اولین بار لامپLED  را اختراع نمود. اما این اختراع تا چندین دهه کاربرد عملی نداشت.اولین کاربرد عملی و بازرگانی لامپ های LED  در ابتدا مختص لوازم و تجهیزات گران قیمتی چون تجهیزات آزمایشگاهی و سنجش الکترونیکی بود اما به مرور زمان استفاده از این لامپ ها در ماشین حساب ها،تلفن ها،نشانگر ها و تلوزیون ها و ساعت ها نیز صورت پذیرفت.مزایای لامپ های LED به قدری زیاد بودند که به سرعت به محبوبیت چشمگیری دست یافته و جایگزین لامپ های گداختی یا تنگستنی شدند.

 

در ادامه و با پیشرفت علم و تکنولوژی،پنل های COB (CHIP ON BOARD) اختراع گردیدند.در این پنل ها بجای آنکه برای هر چیپ لامپ LED یک محافظ و بسته بندی وجود داشته باشد،تمام چیپ ها روی یک پنل سوار شده و روی آنها پوششتی از اپوکسی یا رزین ریخته می شود.این لایه نقش محافظ و پوشش لامپ ها را دارد و از نفوذ گرد و غبار یا هر شی به داخل مدار ها جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر لامپ ها می گردد.پنل های COB نسبت به لامپ های LED کم حجم تر،سبک تر و ارزان تر اند و میتوانند بسیار پر نور تر از لامپ های LED باشند.

 

تاریخچه ی استفاده از لامپ های LED (هدلایت) در صنعت خودرو سازی

استفاده ای لامپ های LED در صنعت خودرو سازی از سال ۲۰۰۴ مورد توجه قرار ویژه ای قرار گرفت.اولین شرکتی که از این تکنولوژی برای نور پردازی خودروی خود استفاده کرد شرکت لکسوس بود.خودروی لکسوس LS600 نخستین خودرویی بود که به صورت فابریک کارخانه ای از سیستم نور پردازی LED برای چراغ های نور پایین خود استفاده نمود.با دریافت بازخورد مناسب و ایده آل سیستم نور پردازی LED سرانجام در سال ۲۰۰۷ کمپانی آئودی (AUDI) نخستین خودرو با سیستم نور پردازی تمام LED روانه ی بازار نمود.

این شاهکار آئودی، R8 V10 سری اسپرت نام داشت.پس از آن با دریافت بازخورد های مثبت و استفاده ی بیشتر و بیشتر از این سیستم در بین سیستم های نور پردازی هالوژنی و زنون (HID) انتظار میرفت که این سیستم به زودی جایگزین سیستم های مذکور شود تا اینکه سر انجام در سال ۲۰۱۳ شرکت مرسدس بنز حجت را بر همه تمام کرد و سری S خود را با لامپ های LED که نوری به مراتب بیشتری از سیستم های زنون داشت روانه ی بازار کرد.هم اکنون شرکت تویوتا پرچم دار استفاده از سیستم هدلایت در خودروهای خود است.درصد قابل توجهی از خودرو های تولیدی امروزه ی شرکت تویوتا مجهز به سیستم نور پردازی هدلایت می باشند.

(همه چیز درباره هدلایت لکسوس LS600 اولین خودرویی که از سیستم نور پردازی هدلایت بهره برد
(همه چیز درباره هدلایت) آئودی R8 V10 نخستین خودرویی که از هدلایت در تمامی سیستم نور پردازی خود بهره برد

تاریخچه ی استفاده از سیستم هدلایت در ایران

 

بازار چراغ برق تهران،قلب تپنده و شریان اصلی لوازم یدکی و جانبی خودرو در ایران است.به یاد دارم در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ با محصولی جدید و در عین حال جالب مواجه شدم.هنوز هم پشت ویترین فروشگاه نگاهش داشته ایم.اولین باری بود با این سیستم جالب و جدید مواجه شده بودم.شاید به جرات بتوان گفت یکی از اولین هدلایت هایی بود که به بازار ایران آمده بود.بلافاصله به دلیل علاقه ای که به تکنولوژی داشتم تحقیقاتم را روی این محصول جالب انجام دادم.کم کم با معرفی سیستم هدلایت به مشتریان نظر آنها را جلب کردم.

 

حدود یک الی دو سال طول کشید تا این محصول مورد توجه عموم قرار گرفت.رفته رفته هدلایت به یک محصول شناخته شده تبدیل شد و امروزه شاهد استفاده ی گسترده ی هموطنانمان از این سیستم هستیم.مجموعه ی رئوفی به جرات یکی از نخستین فروشندگان این سیستم بوده و امروز نیز یکی از بزرگ ترین و تخصصی ترین پخش کننده و فروشندگان این سیستم نور پردازی است.

 

نخستین سوال هایی که ممکن است در ذهن شکل بگیرند این است که آیا این سیستم روی خودروی من نصب میشود؟آیا هدلایت به سیستم برق خودرو آسیب نمیرساند؟هدلایت برای کدام نور خودرو قابل استفاده است؟چرا باید هدلایت را انتخاب کنیم؟ با ما همراه باشید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

مزایای هدلایت

تحقیقات علمی مزیت های سیستم نور پردازی LED یا هدلایت را اینگونه بیان میکند:

  • بازدهی بیشتر:لامپ های LED لومن (واحد سنجش میزان شدت نور) بیشتری را نسبت به میزان وات مصرفی نسب به لامپ های رشته ای تولید میکنند.همچنین بازدهی این لامپ ها با تغییر سایز و شکل تغییر نمی کند.
  • زمان گرم شدن:گرم شدن یا رسیدن به نهایت نور سیستم هدلایت بسیار سریع است.مدت زمانی که طول می کشد یک سیستم هدلایت به نهایت نور خور برسد یک میکرو ثانیه یا یک میلیونیوم ثانیه است.این زمان در مقایسه با نیم تا یک ثانیه در لامپ های رشته ای و دو تا هفت ثانیه در لامپ های زنون (HID) تقریبا صفر است.
  • مقاوت بسیار بالا در برابر روشن و خاموش شدن: سیستم هدلایت و در کل لامپ های LED برای استفاده هایی که درگیر روشن و خاموش شدن زیادی هستند ایده آل هستند و بر خلاف لامپ های رشته ای و سیستم های زنون (HID) که روشن و خاموش کردن سریع از عمرشان میکاهد،روی طول عمر این سیستم هیچ اثر مخربی ندارد.
  •  
  • حرارت کم:برخلاف اغلب سیستم های نور پردازی که حرارت زیادی تولید میکنند،لامپ های LED حرارت بسیار کمتری تولید میکنند.انرژی تلف شده در این سیستم توسط پایه ی هدلایت منتقل می شود که به مراتب ایمن تر و بهتر از سایر لامپ هاست.
  • خرابی آرام:سیستم های هدلایت به مرور زمان و با کم نور شدن در طول زمان خراب می شوند و مانند سیستم های زنون و لامپ های رشته ای به یک باره نمی سوزند.
  • طول عمر بالا:سیستم های هدلایت در مقایسه با سایر سیستم های نور پردازی طول عمر بسیار بیشتری دارند.طول عمر متوسط لامپ های LED در شرایط ایده آل ۳۵ تا ۵۰ هزار ساعت است،این عدد در مقایسه با ۲ هزار ساعت برای لامپ های رشته ای و ۱۲ هزار ساعت برای سیستم های زنون عددی بسیار چشمگیر است.
تفاوت نور هدلایت با لامپ های رشته ای
(هدلایت چیست) تفاوت عمق نور هدلایت با لامپ هالوژنی (رشته ای)

ایرادات هدلایت

 اما هیچ سیستمی بی عیب و نقص نیست.حال بیاید به بررسی معایب و سیستم هدلایت بپردازیم.

 

  • حساسیت شدید به حرارت زیاد:لامپ های LED به شدت نسبت به حرارت حساسند.استفاده ی طولانی مدت از این لامپ ها در دماهای بالا ممکن است باعث فشار و حتی سوختن آنها شود.برای اطمینان از خنک ماندن لامپ ها حتما باید از سیستم خنک کننده یا HEAT SINK استفاده شود.هرچه لامپ ها خنک تر بمانند طول عمر بیشتری خواهند داشت.
  • حساسیت به ولتاژ:یکی از ایرادات هدلایت این است که لامپ های LED باید با ولتاژی بالاتر از حداقل ولتاژ مورد نیازشان و جریان الکتریکی کمتر از حد تعیین شده برایشان تغذیه شوند.جریان الکتریکی و در نتیجه طول عمر لامپ ها میتواند به شدت توسط تغییرات جزئی ولتاژ تحت تاثیر قرار گیرد.برای همین این لامپ ها نیاز به یک قطعه ی اضافی به نام نوسانگیر که معمولا روی سیم هدلایت قرار می گیرد،دارند.
  • کاهش بازدهی:بازدهی لامپ های LED در صورت افزایش جریان کاهش می یابد.همچنین در صورت افزایش جریان گرمای بیشتری نیز تولید می گردد که این خود باعث کاهش طول عمر مفید لامپ ها می گردد.
  • محدودیت استفاده در محیط های بسیار سرد:در صورت بارش سنگین برف و یخبندان،به دلیل نداشتن حرارت تابشی،ممکن است روی چراغ یخ زده و نور چراغ را محدود کند.
(هدلایت چیست) سیستم خنک کننده HEAT SINK

 قابلیت نصب هدلایت

حال که این سیستم را بطور کامل شناختیم،نحوه ی عملکرد،مزایا و معایب آن را بررسی کردیم نوبت آن است نحوه ی استفاده پیشنهادی و قابلیت استفاده ی آن را بررسی کنیم.تمامی لامپ های خودرو توسط کد دسته بندی می شوند.این کد ها بیان کننده ی شکل و مدل لامپ ها هستند.کد های لامپ های رشته ای خودرو ها عبارتند از:

H1,H3,H4,H7,H8,H8B,H9,H9B,H10,H11,H11B,H12,H13,H13A,H14,H15,H16,H16B,H21W,H27W/1,H27W/2,HB3,HB3A,HB4,HIR1,HIR2,HP24W

 

و در ادامه کد های لامپ های زنون فابریک خودرو ها عبارتند از:

D1R,D1S,D2R,D2S,D3R,D3S,D4R,D4S,D5S,D6S.D7S,D8

اما فقط تعداد محدودی از کد های مذکور در ایران استفاده می شوند. کد های مورد استفاده در ایران عبارتند از:

H1(بی سیم یا تک فیش)،H3(سیم دار)،H4(سه خار یا دو کنتاکت)،H7(دو فیش یا دو خار)،H11،H27W1(نام تجاری ۸۸۰)،HB3(نام تجاری ۹۰۰۵)،HB4(نام تجاری ۹۰۰۶)،D1S،D2S،D3S،D4S

 

هدلایت های موجود در ایران

 

خوشبختانه هدلایت ها در تمامی پایه ها موجود و قابل ارائه است.تنها چراغ هایی که از زنون فابریک بهره می برند قابلیت نصب هدلایت را ندارند.قبل از آنکه اقدام به خرید سیستم هدلایت کنید حتما از یک کارشناس مجرب کد لامپ خود را بپرسید.توجه داشته باشید لامپ های هر کاسه با دیگر ممکن است تفاوت داشته باشد.برای مثال ممکن است لامپ های نور پایین H7، نور بالا H1 و لامپ های مه شکن H3 باشند.

 

بطور کلی لامپ های هدلایت میتوانند جایگزین تمام لامپ های نور بالا،نورپایین و یا مه شکن شوند اما بهترین استفاده از این لامپ ها برای نور بالای خودروست. این لامپ ها همچنین برای نور پایین خودرو هایی که لنز یا عدسی ندارند مناسب و ایده آل هستند.استفاد از هدلایت در مه شکن توصیه نمی شود.

همان گونه که توضیح دادیم هدلایت ها نسبت به حرارت حساسیت زیادی داشته و بنا بر این به سیستم خنک کننده ی خود بسیار وابسته اند.در صورت تماس با گل و لای و یا توقف چرخش فن سیستم خنک کننده به هر دلیل این سیستم کارایی خود را از دست داده و باعث سوختن هدلایت می شود.توجه داشته باشید که هدلایت سیستمی ضد آب است نه ضد گل و لای.پس اگر قصد نصب هدلایت روی مه شکن های خود را دارید مطمئن شوید که گل و لای درون آن نفوذ نمیکند.

جهت مشاهده جدید ترین مدل های هدلایت روی لینک زیر کلیک کنید:

هدلایت

٪ دیدگاه ها

  1. سلام من هدلایتh4 برای پراید خریدم بعد از ۶ ماه یک چراغ خاموش شد در اوردمش دیدم داخلش ی چیزی کنده شده باز کردم یک قطعه ای ازش کنده شده روش نوشته۲۲۰ گرفتم لحیم کردم درست شد ولی ۱۵ دقیقه ای کار کرد دوباره کنده شد ولی اینبار جفت لامپا . اون قطعه چیه و چرا لحیم میکنم دوباره کنده میشه بدون وارد کردن هیچ صربه ای فقط با روشن کردن هدلایت این اتفاق میفته

    • سلام ما اطلاعاتی راجع به تعمیرات هدلایت نداریم متاسفانه

  2. سلام ببخشید میخواستم هدلایت کانپکس m8proبگیرم واسه پیکان وانت مدل۹۰ آیا واسه سیم‌کشی مشکلی ایجاد نمیکنه؟و خطلا ایجاد نمیکنه؟ ؟

    • سلام خیر مشکلی ایجاد نمی‌شود.

  3. ببخشید میخواستم بپرسم برای پر نور شدن هد لایت افتامات بزارم یا کاره درستی نیست ؟؟؟

    • سلام دوست عزیز
      برای نصب هدلایت هیچ نیازی به آفتامات نیست

  4. سلام اگه باتری ماشین ضعیف باشه احتمال سوختن هدلایت وجود داره

    • سلام دوست عزیز خیر باتری تاثیر بر عملکرد هدلایت نخواهد داشت.

  5. سلام خسته نباشید..من هدلایت ۴ طرفه مارک گلکسی برای پراید خریدم بعد یه مدت نور پایین‌ و نور بالا هدلایت‌ها خیلی کم شده و یه نور در حد چراغ سکن دارن…عوض کردم بعد یه مدت دوباره همون مشکل برام پیش اومده..علتش چیه؟

    • سلام قربان متاسفانه با این برند آشنایی و اطلاعاتی نداریم.

  6. سلام من موتور شویی کردم الان هدلایت ها سوخته؟

    • سلام خیر موتور شویی آسیبی به هدلایت وارد نمی کند.

  7. سلام خسته نباشید من برای مه شکن سمند EF7 هدلایت مدل absپایهh1خریدم وسلشم کردم خوبه ولی درپوششو نزاشتم ولی میترسم گل بره توش گفتم میشه که درپوششو ببندم چون مه شکن سمند خودشه یه هوا کش داره میشه درپوش ببندم فنه هدلایت خودش از اونجا می‌تواند هوای سرد رو داخل بکشه

    • سلام ممنون بله بهتره که از یک درپوش استفاده کنید.

  8. سلام
    هدلایت خوب و بد رو از کجا میشه تشخیص داد

    • سلام دوس عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.

  9. سلام برای پژوپارس سال بهترین نوع هدلایتی که میتونم ببندم چیه البته من هدلایت ۴طرفه نمیخام دوطرفه و فقط جفت لامپا تک رنگ ویخی (سفید)باشه میشه راهنماییم کنید??

    • بستگی ببه نور بالا و نور پایین خودرو شما دارد برای کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبانی در ارتباط باشید.

  10. باسلام ساینا ۹۷ دارم برای چراغ بزرگ جلو هدلایت نصب نور خوب شده میخام برای نورافکن مه شکن زیر سپر بجای دی لایت نور دایم روز با کلید جداگانه از لامپ SMD استفاده کنم ایا یکسره روشن بودن گرمایش پلاستیک کاسه مه شکن میسوزه یا خیر عیبی نداره ؟ ممنونم

    • سلام برای مه شکن معمولا توصیه ما استفاده از زنون است اما به دلیل حرارت بالایی که تولید می کند می تواند در استفاده طولانی مدت به کاسه چراغ آسیب وارد کند، به همین دلیل بهترین گزینه برای شما هدلایت است چراکه با استفاده از آن دیگر نگرانی بابت حرارت بالای چراغ نخواهید داشت. هدلایت ها دارای فن خنک کننده هستند و از گرم شدن محیط داخل کاسه مه شکتن جلوگیری می نمایند.

  11. سلام من هفته پیش یه هدلایت super led d5 خریدم
    الان واقعن حس میکنم نورش کمه
    دومن نور بالاش پخشه از هرکی میپرسم میگه هدلایت همینطوریه و مشکل از هدلایتته

    • سلام دوست عزیز برای چه چراغی از هدلایت استفاده می کنید؟

  12. سلام ببخشید من هدلایت گرفتم الان که نصب کردم جای نور بالا با نور پایین عوض شده علتش چیه ممنونم

    • سلام دوست عزیز لطفا ابتدا مدل ماشینتون رو بفرمایید.

  13. ببخشید من یه جفت هدلایت d5 خریدم هفته اول درست بود ول بعد اون هر ۲تاشون شروع کردن به نوسان نور متداول هم کاهش نو داره هم نوسان ولی وقتی ماشین خاموش میشه درست کار میکنن همین که استارت میزنم شروع میکنن به نوسان کسی میتونه راهنماییم کنه ا چی میتونه باشه هدلایام خراب شدن؟

    • سلام برای رفع این مشکل باید به باتری ساز مراجعه نمایید تا متوجه شوید مشکل از برق خودروست یا هدلایتی که خریداری کردید.

  14. سلام خسته نباشید.
    نور هدلایت ابی بهتره واسه نوردهی بهتر و بیشتر یا سفید
    و جریان این که هدلات دورنگ هسته چییه یبار یکی خریدم یکی سفید بود یکی ابی و شب تست کردم تو جاده اثلا خوب نبود کم نور پر نور بودن .
    به نظرتون نور بالا هدلایت ببندم نور پایین زنون ببندم خوب میشه مشکلی نداره ماشین پارس ممنون.

    • سلام اگر از چراغ فابرکی یا لنزدار استفاده می کنید برای بستن زنون و هدلایت مشکلی نخواهید داشت. و در مورد رنگ هدلایت باید به برند و شرکت سازنده آن توجه نمایید.

  15. سلام
    هدلایت های چند حالته نور کمتری نسبت به هدلایت تک حالت دارند یا فرقی نداره چون من همیشه از شرکت دیاموند هدلایت تک حالت خرید میکنم و به جرئت میتونم بگم نور فوق العاده زیادی داره حالا میخوام چند حالته بگیرم ولی میگن نورشون کمتره

    • سلام بستگی به سمت مدل هدلایت دارد.

  16. سلام اگه باتری ۲۴ولت باشه هدلایت رو میسوزونه ؟

    • سلام خیر

  17. سلام و خسته نباشید ببخشید من میخواستم روی موتور سیکلت هدلایت ببندم ولی باطری موتورم خراب شده خواستم بدونم برای بستن هدلایت بحث نوسان بوجود میاد حتما باید باطری بزارم؟

    • سلام هدلایت مصرف برق بسیار کمی دارد و باعث ایجاد نوسان نخواهد گردید، پس نیازی به باطری نخواهید داشت.

  18. سلام ببخشید من هدلایت پایه h 4گرفتم دورنگ یبار نورپایین هاش سوخت دادم تعمییر کردن دوباره ال ای دی های نورپایینش سوخته چیکار کنم یکم از حرارتش کم شه ماشینم ۴۰۵ هس

    • سلام هدلایت ها فن خنک کننده دارند تا از گرمای پیش از حد جلوگیری کند، فن های هدلایت رو بررسی کنید.

  19. سلام خسته نباشید
    من میخواستم چراغ اسپرت بگیرم که هدلایت هم باید براش بگیرم
    و میدونم که چراغ اسپرت برای زیبایی هست و نور کمتری از چراغ فابریک داره
    سوالم اینه چراغ اسپرت با هدلایت به اندازه ی چراغ فابریک با هالوژن نور میده ؟! یا از اونم کمتره؟
    ممنون

    • اگر به دنبال نوردهی بالا هستید از لامپ فابریکی استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.